ROOM 15 猪瀬 直哉 / NAOYA INOSE
猪瀬直哉は1988年神奈川県生まれの画家で、東京藝術大学の油絵科を卒業し、現在はロンドンを拠点に活動している。主な個展に「Romantic Depression」 (THE CLUB, 東京, 2020)、主なグループ展に「DOMANI 20th」(国立新美術館,東京,2020)などがあり、これまで高橋コレクションやベネトン財団などに作品が所蔵されてきた。
猪瀬は、自然と人間の不均衡な関係性に興味をもち、実際にその場所を訪れるなどリサーチを繰り返しながら制作を続けている。細部まで精巧な風景と抽象的な世界を併置させた絵画は、私たちの身の回りに起こる問題や、現代社会において対面せざるを得ない社会問題、環境問題をも暗示している。
この部屋に飾られている作品には、一貫して「遊び心を取り入れながらお客様に気持ちよく眠ってもらう。心地よくステイしていただく」という猪瀬の思いが込められている。
いくつかの作品に現れるテレビのカラーバーは、「(テレビの画面上で)完全に静止した色面のフィールドは、ある種風景絵画に通じている」と猪瀬が語るように、現代における「デジタル世界の風景画」を表すと同時に、テレビ番組が終了した後に流れる映像、つまり「1日の終わり/お休みの時間」を暗示している。
猪瀬がリサーチに訪れたフランスの山とカラーバーを描いた作品《Sleep well》は、そのタイトルのとおり、一日の終わりに美しい山を見て熟睡できるようにと、この部屋のために猪瀬が新たに描き上げた作品である。それはSHIROIYA HOTELからも眺められる群馬県を代表する名山、赤城山をも彷彿とさせ、山に囲まれた環境で眠る安らぎを覚えさせてくれる。
《Almost home 2 Flat version》もまたSHIROIYA HOTELのために描かれた作品であり、この部屋を「ホーム」のように心地よく感じてほしいという視点から、環境が整っていて安心できる場所の象徴として「プール」を描いている。また、平面的なイメージは「複雑なことは省き、深く考えずにフラットになる」ことを提案している。
最後に、トイレに飾られている《VHS Blue, VHS Yellow》の2点の絵画は、「遊びながら楽しく作品を鑑賞してほしい」という思いから、宿泊者へのちょっとした遊び(謎解き)を提供している。VHSに描かれたサーモンとオレンジ、トマトのイラストをヒントに、そこに描かれている「色」に注目していくと、このホテルのコンセプトに関係するキーワード(アルファベット6文字)が現れる仕組みである。難易度が高い謎解きだが、是非遊びながら部屋で過ごす時間を楽しんでほしい。
Naoya Inose is a painter born in Kanagawa Prefecture in 1988. A graduate of the Oil Painting Course at the Tokyo University of the Arts, he is currently based in London.
His major solo exhibitions include Romantic Depression (The Club, Tokyo, 2020). His major group exhibitions include DOMANI: The Art of Tomorrow (National Art Center, Tokyo, 2020), and his works are in the collections of the Takahashi Collection and Fondazione Benetton. Inose is interested in the imbalanced relationship between nature and humanity, and his creative process incorporates repeated research, including actual on-site visits.
His paintings juxtapose intricately detailed landscapes with abstract worlds, hinting at the problems that arise around us and the social and environmental issues we must confront in contemporary society.
Inose wanted all the works presented in this room to “add an element of play while helping guests sleep soundly and enjoy a comfortable stay”. Inose sees a commonality between television colour bars, as “perfectly still fields of colour” on the television screen, and landscape painting. In one sense, these bars are “landscape paintings of the digital world” for modern times; at the same time, their role as images to be broadcast after the day’s scheduled programmes are over links them to “the end of the day, and bedtime”.
In Sleep well, Inose juxtaposes television colour bars with French mountains of France, which he visited for research purposes. As the title suggests, he painted it so that guests staying in this room to enjoy these beautiful mountains at day’s end as a prelude to sound sleep. The scene also recalls Mount Akagi, one of Gunma’s best-known peaks, also visible from the Shiroiya Hotel. The work seems to engender the tranquillity that comes from sleeping surrounded by mountains.
Almost home 2 Flat version is also newly created for Shiroiya Hotel. The pool represents a safe, well-kept environment, and the work is intended to make the room feel as comfortable as home. The flat image also suggests that the viewer avoid complicating or overthinking things and adopt a “flat” perspective, open and free of preconceptions.
Finally, the two paintings VHS Blue and VHS Yellow offer a playful puzzle so that guests can “enjoy the art while looking at it”.The illustrations of a salmon, an orange, and a tomato on the VHS labels are a hint. By examining the colours closely, the viewer can decipher a six-letter keyword related to the concept of this hotel. It’s a rather tricky puzzle, but we hope you will enjoy solving it during your stay.